Wednesday, 29 October 2014

PELAN STRATEGIK KELAB UNIT ICT SEKOLAH...



Rancangan Pemajuan Sekolah,RPS 2014-2016
SJKT JALAN MERU, 41050 KLANG

1)             Analisis Persekitaran TOWS/COWS Matriks ( BIDANG/UNIT*: ­­­­­­­­­MAKMAL ICT )
                    
                                   Dalaman


   



     Luaran
(S)KEKUATAN:

 S1 70% guru mempunyai kemahiran  ICT
 S2 Terdapat 100% staf sokongan mempunyai kemahiran ICT
 S3 Ada kemudahan bilik komputer,bilik akses dan makmal sains dan
Makmal bahasa
 S4 Ada kemudahan peralatan ICT
 S5 Ada Peruntukan masa ICT matapelajaran dan pusat sumber
 S6 Guru Besar dan barisan pengurusan berpegalaman dan
      Berkemahiran dalam ICT
 S7 70% murid celik ICT
(W)KELEMAHAN:
W1 30% guru  yang kurang kemahiran asas ICT
 W2 Kemudahan peralatan ICT sudah banyak yang rosak
 W3 Ada guru yang kurang menggunakan ICT untuk pengajaran
dan pembelajaran
 W4 Kawasan liputan Wi-Fi tidak menyeluruh
 W5 Peralatan ICT  sering rosak
 W6 Kemudahan bilik makmal komputer sering rosak dan sering
      lewat diselenggara oleh pihak kontraktor(vendor)
(O)PELUANG:
PELUANG (OPPORTUNITIES -O)
 O1 PIBG membiayai dan menyokong program ICT sekolah
 O2 Bantuan dari pihak Jabatan Pelajaran(BTP)
 O3 Kerjasama dengan unit ICT sekolah-sekolah lain.
Strategi SO

S1+S3+O1
Guru menggunakan latihan yang pelbagai untuk melatih guru yang celik IT
Guru menggunakan kaedah backdoor untukmengesan ketidaktepatan data dengan lebihmudah dan cepat
Strategi WO

W1+W3+O1
Menyedari kepentingan pengetahuan komputer.
(C)CABARAN:
C1-  Latihan VLE-Frog kepada pelajar dan ibu bapa.


C2-  Kekanggan masa  untuk memberi latihan VLE-Frog kepada guru-guru
Strategi  SC

S1+C1+C3

Memberi latihan ICT kepada pelajar
dan guru-guru
Strategi WC

W1+W3

Mencari masa yang sesuai untuk memberi latihan yang secukupnya kepada guru-guru


2)                           

No comments:

Post a Comment